حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 7771×
  • نمونه تبلیغات فعال

  • پ
    پ

    رشت – خبرگزاری مهر: این روزها شهرهای شرق گیلان مملو از شمیم مصفای بهار نارنج است، هر رهگذری که از کنار باغی می گذرد نفسی از تازگی بهار می گیرد و از عطر دل انگیز گلهای بهار نارنج سرمست می شود.

    به گزارش خبرنگار مهر در رشت، بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت داده، در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می ‌دهد، این گل اگرچه در پخت مربا مورد استفاده قرار می‌ گیرد، ولی کاربرد اصلی آن به‌ همان صورت گل خشک و به ‌خصوص عرق در طب گیاهی است.

    برای مصرف دارویی، شکوفه ‌های بهار نارنج را صبح زود که به حالت غنچه نشکفته است، می چینند و سپس در محلی تاریک سریع خشک می ‌کنند تا تغییر رنگ ندهند.

    پزشکان متخصص تغذیه معتقد هستند این شکوفه ‌های معطر خواص درمانی زیادی دارند، از بهار نارنج عرق تهیه می‌ کنند که طبیعت گرم داشته و مقوی جسم و روح است.

    این عرق اشتها آوری قوی و برای رفع ضعف اعصاب، غم و افسردگی مفید بوده و نشاط‌ آور است و در تسکین ناراحتی ‌های سینه و تپش قلب موثر است.

    ضرورت وجود یک شیشه بهار نارنج در منزل 

    مداومت در مصرف بهار نارنج برای رفع بزرگی طحال مفید است و چنانچه به همراه آب کرفس مصرف شود برای دفع سنگهای کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار موثر است.

    مصرف این عرق هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش توصیه می‌ شود، از اینرو وجود یک شیشه از آن در منزل لازم است.

    عرق بهار نارنج زود فاسد می شود و کپک می زند و باید همیشه آن را تازه تهیه کرد و در شیشه های تیره رنگ حفظ کرد، ایرانیان قدیم آن را در ظروف مسی سر بسته نگهداری می کردند و بخوبی می دانستند که نور آن را فاسد می کند.

    یافته های محققان حاکیست عرق بهار نارنج به عنوان یک پیش داروی برای کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی نیز بسیار موثر است.

    یک متخصص تغذیه در این باره گفت: پوست نارنج ضد یبوست است و برای معده‌ های که زیاد ترش می ‌کنند، بهترین داروی مؤثر است و مربای آن باعث هضم غذا می ‌شود.

    فرهاد بیگی افزود: مربای بهارنارنج مقوی معده و ضد تشنج است و سکسکه را درمان می ‌کند، ضد انگل است و گاز معده را از بین می‌ برد.

    وی همچنین اظهار داشت: اگر آب نارنج گرفته و معادل یک سوم حجم آن گلاب افزوده و هر روز صورت با آن شسته شود، روزنه های صورت که مسدود شده اند، باز و پوست چهره روشن می‌ شود.

    این متخصص تغذیه افزود: عرق بهار نارنج اشتها آور است و خوردن عرق بهار نارنج همراه با آب کرفس برای دفع سنگ کلیه مفید است.

    وی با بیان اینکه عرق بهار نارنج برای معطر کردن شربتها استفاده می ‌شود و اعصاب را تقویت و بیخوابی را درمان می‌ کند، یاد آور شد: آب نارنج دارای ویتامین ‌های B وC است که خواص آبلیمو را دارد، دم کرده پوست بهار نارنج تب را درمان می ‌کند و درد نیمه سر یا میگرن را معالجه می ‌کند.

    عرق بهار نارنج یک پیش دارو برای کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی

    به هر حال این روزها که از کوچه پس کوچه‌ های شهر می ‌گذری، بوی مطبوع بهار نارنج انسان را به نفس کشیدن عمیق و لذت بردن از بوی بهار وادار می ‌کند و حس تازگی و سبکی به انسان دست می ‌دهد، شکفته شدن گلهای پنج برگ سپید رنگ خوش قد و قامت نارنج، پرتقال و نارنگی دوستداران بهار را به سمت این باغها می ‌کشاند.

    باری، بهار نارنج گوی سبقت را از دیگر شکوفه ‌های همردیف خود برده و بلندتر، سفیدتر و خوش بوتر از آنهاست و شاید به همین دلیل باشد که درخت نارنج علاوه بر صرفه اقتصادی بیشتر برای تزئین حاشیه جاده ها، خیابانها، بیرون درب منازل و پارکها در دل خاک جان می ‌گیرد.

    یک کارشناس مسائل شهری، فضای سبز و پارکها در این خصوص گفت: شهرداران نسبت به کاشت درختان نارنج در سطح  شهرها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

    علی رستمی تاکید: در تمامی خیابانها و فضاهای که برای درختکاری مناسب است، درخت نارنج کاشته شود چرا که استفاده از شکوفه و میوه های آن و زیبایی و طراواتی که با شکفته شدن و میوه دادن به حاشیه خیابانها و جاده ها می ‌دهد، بسیار حائز اهمیت است.

    وی ادامه داد: کاشت درختان نارنج تاریخچه‌ طولانی در گیلان دارند و در حاشیه باغها، بلوارها، پارکها، اماکن تفریحی و توریستی کاشته می‌ شوند.

    این کارشناس همچنین درباره نحوه تکثیر این گیاه یاد آورشد: نارنج بیشتر از طریق بذر تکثیر می ‌شود و این درخت به ‌دلیل مقاومتی که در برابر سرما و به ویژه بیماری ” گموز ” یا پوسیدگی طوقه و ریشه دارد، در استانهای شمالی به ویژه گیلان به ‌عنوان درخت پایه برای پیوند مرکباتی مانند لیمو، تامسون، نارنگی و پرتقال استفاده می ‌شود.

    مربا و عرق بهار نارنج از بهترین سوغاتی‌ های استانهای شمالی است 

    با این وجود مربا و عرق بهار نارنج یکی از بهترین سوغاتی‌ های استانهای شمالی به ویژه گیلان است که هر ساله با تقاضای فراوان در میان مردم به ویژه گردشگران مواجه است، در چند سال اخیر بهارنارنج (شکوفه درخت نارنج) که به عنوان ماده اولیه مربا در بازارهای هفتگی استان عرضه و با اقبال عمومی مواجه بوده و به صورت یک کالای تجاری درآمده است.

    به هر حال بهار نارنج علاوه بر مزیتهای فراوانی که به لحاظ اقتصادی، طبی، توسعه فضای سبز و زیباسازی شهرها دارد می تواند به عنوان یک شغل فصلی برای مردمان خوش ذوق گیلانی باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.