حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3769×
  • نمونه تبلیغات فعال

  • جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    19 دی 1401 - 7:44
    بازدید 123
    پ
    پ

    رودسر در استان گیلان قرار دارد و محل پیوستن جنگل و دریا به یکدیگر است. شهری بسیار زیبا با تاریخ قدیمی که علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ را جذب زیبایی‌های خودش می‌کند. سفر به رودسر سفر به دنیایی پر از زیبایی است که پایان ندارد. بازار محلی، عطر چای و برنج،‌ رودهای خروشان، ساحل خزر و جنگل‌های سربه‌فلک‌کشیده از جاذبه‌های دیدنی شهر رودسرند.با بوم گردی گیلان همراه باشید.

    معرفی شهر رودسر

    جاذبه گردشگری جواهردشت

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    دشتی وسیع مثل مخمل سبز در ارتفاعات سماموس رودسر با نام جواهردشت قرار دارد. ییلاق زیبای جواهردشت با کلبه‌های زیبا منظره‌ای رویایی را به‌ وجود آورده است. قدم زدن در ییلاق زیبای جواهر دشت مانند پرواز روی ابرهاست. چشمه‌های منطقه آب آشامیدنی ساکنین را تأمین می‌کنند. مرتع سرسبز با صدای زنگوله گله‌، پیاده‌روی در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های مه‌آلود روستا و تماشای طبیعت بکر جواهردشت تجربه‌ای ناب از بازدید این منطقه خواهد بود.

     

    جاذبه توریستی و تفریحی قلعه گردن

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    قلعه گردن بنایی کهن و ارزشمند از دوران سلجوقیان است. قلعه گردن یکی از جاذبه‌های تاریخی رودسر است، که بعد از مرمت مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. باستان‌شناسان در هنگام کاوش به یک گور دسته جمعی نیز دست یافته‌اند که نشان‌دهنده تاریخی بودن این قلعه است. قلعه در محیطی سرسبز بنا شده و از جنس سنگ و ساروج است، با توجه به مصالح سازنده آن به‌عنوان یکی از اولین ساختمان‌های گیلان شناخته می‌شود.

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر

    رامدشت، ساحلی توریستی

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرهای شمالی کشور ساحل دریای خزر است. بعضی از ساحل‌ها به دلیل نزدیکی به جنگل و کوهستان منظره‌ای زیبا و منحصربه‌فرد دارند. ساحل رامدشت در شهر رودسر نیز از ساحل‌های زیبا و بکر استان گیلان است؛ ساحل ماسه‌ای زیبا و یکدست رامدشت محلی مناسب برای تفریح و سرگرمی است. یکی از سرگرمی‌های گردشگران در این ساحل فوتبال ساحلی است که شور و هیجان خاصی دارد.

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر

    سرولات، مجموعه‌ای از کوه، جنگل، رودخانه و دریا

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    روستای زیبای سرولات از مکان‌های دیدنی است که در شهر رودسر قرار دارد. این روستا با چشم‌انداز دره و جنگل منظره‌ای تماشایی در برابر چشمان شما خلق می‌کند. طبیعت سبز و زیبای اطراف رودخانه خروشان آچی‌رود تماشایی و کم‌نظیر است. چشم‌اندازهای طبیعی روستا مانند تابلویی زیبا از طبیعت تحسین‌بر‌انگیزند. چشیدن طعم غذاهای محلی گیلان در ییلاقی خوش آب‌و‌هوا بسیار به‌یادماندنی است.

     

    آبشار سجیران از شاهکارهای بی بدیل الهی

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر

    آبشار سجيران در ۲۰ کيلومتري جنوب رحيم آباد، يکي از جلوه هاي ويژه طبيعت اين منطقه است که با به هم پيوستن چشمه هاي زلال و متعدد آن به وجود آمده است. اين آبشار در دامنه هاي غربي کوه سماسوس قرار گرفته است.”قاسم‌آباد” همچون دیگر شهرها و روستاهای شرق استان گیلان به سبب نزدیکی‌ دریا و کوه از زیبایی خاص طبیعی برخوردار هست. کشت برنج، چای، مرکبات، کیوی، دامداری و پرورش کرم ابریشم، نمدبافی و تولید چادرشب پایه‌ های اصلی اقتصاد این منطقه هستند.

    چادرشب پارچه‌ ای است زیبا و رنگارنگ که در قاسم‌ آباد شهرستان رودسر و براساس فرهنگ، آداب و رسوم‌ دیرینه مردم آن دیار بافته می‌ شود.چادرشب در نوع اصیل خود با ابریشم مرغوب یا کجین و در نمونه‌ ای متاخر با نخ ‌های دستریس پنبه ‌ای محلی با استفاده از دستگاه‌ های بافندگی دو وردی بافته می ‌شود.رودسر شرقی ترین شهرستان گیلان در فاصله ۷۳ كیلومتری شهر رشت واقع شده است، شهری با جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، گردشگری از آن جمله می توان به جاذبه های قدیمی كه با اسلوب معماری خاص خود اشاره كرد.

    پل تاریخی تمیجان، پل خشتی قدیمی، بقاع متبركه سید مبین و سید معین، بقاع متبركه یحیی دلیجان، سید نصركیا، سید مرتضی از نوادگان امام موسی كاظم (ع) و مسجد جامع تمجیان و قبور سادات مرعشی از دیگر نقاط دیدنی استان است وجود صنایع دستی همچون بافت زنبیل و حصیر، ساخت گمج، جارو و وسایلی از این قبیل برای گردشگری بسیار دیدنی است.شهرستان رودسر بدلیل نزدیكی و مجاورت با دریای خزر و جنگل های انبوده حاشیه دریا به یكی از زیباترین و دیدنی ترین مناظر طبیعی تبدیل شده است.

     

    گنبد پیر محله

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    گنبد هشت ضلعی پیرمحله یکی از منطقه های تاریخی رودسر است که از عجایب هفتگانه گیلان است. ساخت این بنا به صورت هشت ضلعی می‌‌باشد. شنیده ها حاکی از آن است که این بنا مربوط به دوره ی سامانیان است.

     

    بنای تاریخی شهرداری رودسر

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    شهرداری رودسر در استان گیلان نمونه ای از دوره تحول در معماری ایران است بنای تاریخی شهرداری رودسر در جنوب غربی میدان امام رودسر واقع شده است شهرداری رودسر بنایی است مربوط به دوره پهلوی اول که دارای گچبری های بسیار زیبایی می باشد که در دهه اول دوره پهلوی با الهام از مغرب زمین و اکثرا توسط معماران آلمانی یا ارمنی بنا گردیده است . این مجموعه به دلیل اهمیت آن که بازگوی خاص از یک دوره تحول معماری ایرانی است که به شماره ۱۵۱۹در سال ۱۳۳۶هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

     

    پل تاریخی تمیجان

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    این پل خشتی در دوره صفوی روی رودخانه تمیجان ساخته شده است. یکی از جاذبه‌های پل تمیجان، سنگ‌فرش بودن کف پل است. این پل دارای چهار دهانه است. در ساخت پل تمیجان از شیوه معماری دوره صفوی استفاده شده است.

     

    کوه عروس و داماد رودسر

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    کوه عروس و داماد یکی از عجایب اشکورات است که در روستای زیاز واقع شده است. این روستا با روستاهای آغربن کندسر، گرمابدشت، دیورود و سجیران همسایه بوده و در ۲۶ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده است.در شمال منطقه سی پل، کوه سنگی با شیب بسیار تند واقع شده است که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد.

    کوه عروس و داماد به واسطه اینکه در بین کوه‌های دیگر اشکور از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب نموده و ناخودآگاه متوجه عظمت خالق هستی که باعث این همه زیبایی است، می‌کند.

     

    آبشار میلاش

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    آبشار سحر انگیز میلاش؛ شاخص ترین، بزرگ ترین و زیباترین آبشار منطقه رحیم آباد است که در یک کیلومتری غرب روستای میلاش و در مسیر رودخانه میلاش قرارداشته و از کوه بندبن سرچشمه می گیرد. روستای میلاش در ۳۰ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده و از روستاهای دهستان اشکور سفلی است، به غیر از این آبشار منطقه ” کهنه سره ” از نقاط باستانی روستا بوده و سکونتگاه انسان های گذشته به شمارمی آید.

    بازار هفتگی رودسر

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    رودسر در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد و در همین فاصله، دو بازار هفتگی دیگر در روز یکشنبه برگزار می‌گردد که هیچ‌کدام رونق و گستردگی بازار رودسر را ندارند. در بازار رودسر معاملات کلی بر روی برنج، چای، ابریشم و مرکبات می‌باشد اما محصولات فصلی مانند فندق و گردو و گیاهان دارویی و نهال‌های مختلف نیز در آن به فروش می‌رسد.

     

    چشمه دمکش از جاهای دیدنی رودسر

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر  جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    برای رسیدن به این چشمه می‌توانید از روستای فکجور که در ۵ کیلومتری چابکسر قرار دارد براحتی به آنجا برسید و به نظاره زیبایی‌های طبیعت بنشینید. چشمه دمکش که در ملک شخصی خانواده مهدوی قرار دارد دارای خواص درمانی بسیاری است و افراد بسیاری هر ساله از آن بازدید می‌کنند. آب چشمه دمکش از حفره‌ای در زیر درختی کهنسال بیرون می‌آید و با خود طراوت و سرسبزی را برای منطقه به ارمغان می‌آورد.

    این چشمه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آب چشمه دمکش در روزهای مختلف سال قطع و وصل می‌شود که این ویژگی آن را به یکی از چشمه‌های خاص و متفاوت در ایران تبدیل کرده است. چشمه در فصول بهار و زمستان آبدهی بیشتری به نسبت دیگر فصول سال دارد که به شما پیشنهاد می‌دهیم در همین زمان از چشمه دمکش دیدن کنید. آب چشمه هیچ املاحی ندارد و همین ویژگی آن را در زمره بهترین چشمه های ایران جای می‌دهد. کمی بالاتر از چشمه دمکش چشمه‌ای دیگر از دل زمین می‌جوشد که اگر اهل پیاده‌روی باشید دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

     

    خانه تاریخی جواد نصری رودسر

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    خانه تاریخی جواد نصری رودسر مربوط به اواخر دوره قاجار است .خانه تاریخی نصری از خانه های تاریخی گیلان است که در بافت قدیم شهر رودسر در کوچه نصری‌ها واقع شده است. در قدیم در این محله خانه‌های خانی قرار داشت. قدمت این خانه را دو دهه پایانی سلسله قاجار تخمین زده اند. تاریخ ساخت این خانه، بر اساس اسناد تاریخی به سه نسل پیشین خاندان نصری‌ها نسبت داده شده است. الگوی ساخت این خانه روسی بوده و بسیار زیباست.

     

    گل گاوزبان

     جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر  جاذبه های گردشگری و تفریحی رودسر
    شهرستان رودسر رتبه نخست تولید گل گاوزبان استان و کشور را به خود اختصاص داده است.
    گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته‌های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاو زبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است .
    در طب سنتی مصرف این گیاه دارویی برای ناراحتی‌های تنفسی به ویژه در رفع عوارض گریپ و سرماخوردگی درمان بیماری‌های کلیوی به ویژه ورم کلیه مفید است .
    گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگل‌های شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می‌گرفته است .
    عمل گل چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می‌یابد و گل‌های برداشت شده در فضای باز و با نور غیر مستقیم آفتاب خشک می‌شود .
    گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می‌شود به طوری که این گیاه از اواخر زمستان از خاک می‌روید و از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان فصل تابستان گل‌های آن در چندین مرحله برداشت می‌شود.
    جوشانده گیاه طبی گل گاو زبان در طب سنتی ایران ، چین و هندوستان موارد استفاده فراوانی دارد .
    در استان گیلان ۵۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با ۴۵۰هکتار مقام نخست کاشت این گیاه دارویی را در استان دارد.

    خواص دارویی:گاوزبان از نظر طب قدیم ایران سرد است.
    ۱) گل گاوزبان و برگ‌های آن تصفیه‌کننده خون است ، ۲) آرام‌کننده اعصاب است، ۳) عرق‌آور است، ۴) ادرارآور است، ۵) کلیه‌ها را تقویت می‌کند، ۶) سرماخوردگی را برطرف می‌کند، ۷) برای از بین بردن سرفه از دم‌کرده گل گاوزبان استفاده کنید ، ۸) در درمان برونشیت موثر است، ۹) بی‌اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند، ۱۰) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند، ۱۱) در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است، ۱۲) ضماد برگ‌های گاوزبان برای رفع ورم موثر است، ۱۳) برگ‌های گاوزبان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید، ۱۴) برگ‌های تازه گل گاو‌زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می‌باشد .

    منبع

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.