حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3769×
  • نمونه تبلیغات فعال

  • پ
    پ

    مستند به ماده واحده «قانون تأسیس دهیاري­هاي خودکفا در روستاهاي کشور»، مصوب ۱۴/۴/۱۳۷۷ و نيز ماده ۲ «اساسنامه تشكيلات و سازمان دهيارهاي»، مصوب ۲۱/۱۱/۱۳۸۰، دهياري به عنوان نهادي عمومي غيردولتي محسوب مي­شود كه داراي شخصيت حقوقي مستقل است و وظايفي براي آن تدوين شده است.

    به این ترتیب دهياري به عنوان آخرين حلقه در نهاد اجرايي کشور است که قانون منبعث از قانون اساسي تشكيل شوراهاي اسلامي روستا را براي نظارت به اجراي هر چه مطلوب­تر وظايف آن تعيين كرده است. از سوي ديگر با توجه به نهاد غيردولتي و خودكفا بودن، ماهيتي مستقل از دولت يافته است كه اين امر موقعيت ويژه­اي را براي دهياري نسبت به ساير دستگاه­هاي اجرايي كشور كه دولتي و منصوب به دولت هستند، ايجاد مي­كند. زيرا از يك سو دهياري هم­چون شهرداري، نهادي عمومي و غيردولتي است كه با نظارت و تصويب و تأييد شورا فعاليت مي­كند و از سوي ديگر موظف به انجام كاركردهايي است كه در حيطه وظايف دستگاه­هاي دولتي در سطوح بالاتر از روستا مي باشد. اين مسأله جايگاه و ماهيتي خاص براي دهياري ايجاد مي­نمايد كه فراتر از مسوول اجراي مصوبات شورا خواهد بود.

    به ­این ترتیب وظايف اصلي دهياري و هم­چنين دهيار را طبق ماده ۱۰اسانامه دهياري ها جهت حفظ توسعه پايدار روستا بر اساس قانون شوراها و را رعايت قوانين و مقررات مي­ توان به شرح ذيل بيان نمود:

    ۱ـ بهبود وضع زیست محیطي روستا.

    ۲ـکمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت كمبودها ، نیازها و و نارسايي هاي اجتماعي ، اقتصادي ، عمراني ، بهداشتي ، فرهنگي ، آموزشي و امور رفاهي روستا و تهيه طرح ها و پيشنهادهاي اصلاحي و عملي در زمينه هاي ياد شده و ارائه آن به مسئولان ذي ربط جهت اطلاع و برنامه ريزي و اقدام لازم.

    ۳ـ تشویق و ترغیب روستاييان به انجام اقدامات لازم در جهت رعايت سياست هاي دولت.

    ۴ـ مشارکت و همکاری با شورا در جهت پی گيري اجراي طرح هاي عمراني اختصاص يافته به روستا .

    ۵ـ همکاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفيات و تهيه آمار مربوط.

    ۶ـ تامین اراضی مورد نياز مرتبط با اهداف و وظايف دهياري پس از اخذ مجوز قانوني.

    ۷ـ همکاری موثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداري منابع طبيعي واقع در محدوده قانوني و حريم روستا .

    ۸ـ تشویق و ترغیب روستاييان به توسعه صنايع دستي و اهتمام به ترويج، توسعه و بازاريابي محصولات کشاورزي و دامي روستا.

    ۹ـ اجرای مصوبات شورا.

    ۱۰ـ همکاری با نیروي انتظامي و ارسال گزارش پيرامون وقوع جرايم و اجراي مقررات خدمت وظيفه عمومي ، حفظ نظم عمومي و سعي در حل اختلافات محلي.

    ۱۱ـ اعلام فرامین و قوانین دولتي مربوط و پيگيري حسن اجراي آن ها .

    ۱۲ـ مراقبت ، حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومي در اختيار دهياري .

    ۱۳ـ همکاری با سازمان ها و نهاد های دولتي و ايجاد تسهيلات لازم براي ايفاي وظايف آن ها.

    ۱۴ـ مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ايجاد زمينه مناسب براي تامين بهداشت محيط.

    ۱۵ـ ارسال گزارش های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار.

    ۱۶ـ حضور دهیار درزمان و مکان مقرر و پاسخگویي به سوالات در صورت تقاضاي شورا.

    ۱۷ـ ارسال گزارش ماهانه فعالیت های دهياري براي شورا و رونوشت آن به بخشداري .

    ۱۸ـ تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارائه آن به شوراي اسلامي بخش به منظور تصويب و طي ساير مراحل قانوني.

    ۱۹ـ وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین.

    ۲۰ـ مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها، نانوايي ها ، قصابي ها، قهوه خانه ها و فروشگاه هاي مواد غذايي و بهداشتي بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفي اماکن غير بهداشتي به مسئولان ذي ربط.

    ۲۱ـ برآورد، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاري و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصويب.

    ۲۲ـ اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا.

    ۲۳ـ فراهم نمودن زمینه ایجاد خيابان ها ، کوچه ها ، ميدان ها ، پارک ها ، فضاهاي سبز ، ورزشي و آموزشي مراكز تفريحي عمومي و مجاري آب و توسعه معابر و اجراي آن ها از طريق دهياري و همكاري در زمينه طرح بهسازي روستا .

    ۲۴ـ تنظیف ، نگهداری و تسطيح معابر و انهار عمومي و مجاري آب ها و فاضلاب و لايروبي قنوات مربوط به روستا و تامين آب و روشنايي در حد امکان.

    ۲۵ ـ کمک در احداث تاسیسات تولید و توزيع آب ، برق ومخابرات و تعيين نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذي ربط (وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي ، نيرو ، پست و تلگراف و تلفن و شركت آب و فاضلاب روستايي).

    ۲۶ـ مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي براي واكسيناسيون در جهت پيش گيري از بيماريهاي واگير.

    ۲۷ـ جلوگیری از تکدي گري و واداشتن متکديان به كار.

    ۲۸ـ انجام معاملات دهیاری اعم از خريد وفروش اموال منقول و غيرمنقول ، مقاطعه ، اجاره و استجاره.

    ۲۹ـ ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهيه وسايل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها.

    ۳۰ـ اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سيل و حريق و رفع خطر از بناها و ديوارهاي شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماكن عمومي و تسطيح چاه ها و چاله هاي واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا.

    ۳۱ـ همکاری در جلوگیري از شيوع بيماريهاي انساني و حيواني واگير و مشترک انسان و دام ، اعلام مشاهده اين گونه بيماريها به مراكز بهداشتي درماني و دامپزشكي محل يا ساير مراكز ذي ربط ، اهتمام به دور نگهداشتن بيماران مبتلا ، معالجه و دفع حيوانات مبتلا به امراض واگير ، بلاصاحب يا مضر.

    ۳۲ـ تشریک مساعی با سازمان ميراث فرهنگي درحفظ بناها و آثار باستاني روستا و همکاري با مسئولان ذي ربط براي اداره ، احداث ، نگهداري و بهره برداري از تاسيسات عمومي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، ورزشي و رفاهي مورد نياز روستا در حد امكانات .

    ۳۳ـ صدور پروانه برای ساختمان هایي که در محدوده قانوني روستا ساخته مي شوند با رعايت مقررات مندرج در آيين نامه مربوط به استفاده ازاراضي احداث بنا و تاسيسات در خارج از محدوده قانوني و حريم شهرها موضوع تصويب نامه شماره ۴۹۴۰ مورخ ۲۲/۲/۱۳۵۵ و ساير مقررات.

    ۳۴ـ همکاری با شورای بخش و بخشداري به منظور بررسي و صدور پروانه هاي کسب.

    ۳۵ـ معرفی خانواده های بي سرپرست و بي بضاعت به سازمان بهزيستي کشور و کميته امداد امام خميني و مساعدت به آن ها در حد امكانات .

    ۳۶ـ همکاری در نگهداری و تسطيح راه هاي واقع در حريم اراضي روستا از طريق خودياري اهالي روستا و دستگاه هاي ذي ربط.

    ۳۷ـ مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات كشاورزي و توليدات صنعتي و صنايع دستي روستا در مراكز شهري و نمايشگاه هاي ذي ربط.

    ۳۸ـ پیگیري و مساعدت در جهت ايجاد موسسات خيريه و صندوق هاي قرض الحسنه و موسسات فرهنگي .

    ۳۹ـ همکاری با واحدهای امدادرساني در هنگام وقوع حوادث و سوانح غيرمترقبه و بلاياي طبيعي .

    ۴۰ـ گزارش پیشرفت یا عدم پيشرفت فيزيکي طرح ها به شورا و بخشدار و پيشنهاد راه کارهاي مناسب براي تسريع در اجراي آن ها در جهت اجراي بند (هـ) ماده (۶۸) قانون شوراها.

    ۴۱ـ همکاری با دستگاههای ذي ربط در جهت تهيه و اجراي طرح هادي روستا و تهيه پيشنهادهاي لازم و تعيين کاربري اراضي واقع در روستا به منظور گنجاندن آن ها در طرح هادي و اجراي ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا.

    ۴۲ـ مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجراي تصميمات شوراي اسلامي بخش و روستا نسبت به ارزاني و فراخواني خواروبار و مواد مورد احتياج عمومي و جلوگيري از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آن ها با هماهنگي مراجع قانوني ذي ربط.

    ۴۳ـ همکاری با مراجع ذی ربط در جهت تسهيل دسترسي مردم روستا به آرد و نان مرغوب.

    ۴۴ـ پی گیري و ايجاد زمينه نظارت بر امور بهداشتي روستا از قبيل کشتار بهداشتي دام و عرضه گوشت.

    ۴۵ـ اجرای مقررات دهیاري که جنبه عمومي دارد و به تصويب شورا و تاييدشوراي اسلامي بخش رسيده ، پس از اعلام براي کليه ساكنان روستا لازم الرعايه است.

    ۴۶ـ پیشنهاد نامگذاری معابر و اماکن و تاسيسات روستا به شورا جهت بررسي و ارايه آن ها به شوراي اسلامي بخش جهت سير مراحل لازم.

    ۴۷ـ شناسایی زمينه هاي اشتغال و مساعدت در جهت تامين کار براي افراد جوياي کاربا همكاري دستگاه هاي ذي ربط.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.